Dit is het bekendste en meest gespeelde dartsspel. Alle spelers of teams beginnen met 501 punten. Dan mag elke speler per beurt 3 pijlen gooien. Je telt de gegooide punten per beurt bij elkaar op en deze trek je vervolgens af van het totaal nog te gooien aantal punten. De speler of het team die het eerst precies op 0 staat heeft gewonnen. Als je meer gooit dan wat er nog over is telt de beurt in zijn geheel niet mee. De laatste pijl moet belanden in een dubbel, bij sommige varianten moet je ook met een dubbel beginnen. In plaats van 501 punten wordt ook wel eens gestart met 301, 701, 901 of 1001 punten.
De bedoeling van deze spelvorm is eigenlijk heel simpel, namelijk om de vakjes chronologisch te volgen, startend bij 1 en eindigend bij het vakje 20. De speler begint dus bij vakje 1, daarna moet vakje 2 worden gegooid, daarna 3 enzoverder. De speler die het eerst 20 bereikt, wint. Dubbels en trippels tellen mee voor het getal waar je op mikte.
Er zijn 2 verschillende manieren om Around The Clock te spelen. Bij de eerste gooit ieder om beurt drie dartpijlen. Bij de tweede manier mag de speler die raak gooit nog eens 3 maal gooien. Raakt hij in deze 3 gooien niet het juiste nummer, dan is de beurt aan de tegenstander.
Als een ervaren dartsspeler tegen een beginner speelt, kan ook gekozen worden dat de ervaren speler zijn nummers enkel tellen wanneer hij de dubbel of triple raakt, of net andersom.
Tactics is een andere leuke variant van darts. Het spel is het leukst bij twee teams van twee tegen elkaar. Zoals de naam doet vermoeden, komt hier wat tactiek bij kijken, waardoor een slechtere speler een betere kan verslaan.
De bedoeling is om alle nummers die op het scorebord staan als eerste te voltooien, meestal van 20 tot en met 10 en de B van bull, de rest van de cijfers tellen niet mee. Elke beurt heeft de speler drie pijlen. Een gooi in de single telt als één kruisje, een gooi in de dubbel als twee kruisjes, en een gooi in de triple als drie kruisjes. Een nummer is voltooid of gesloten wanneer het drie kruisjes heeft. Het spel wordt gewonnen door de partij die als eerste bij alle nummers en de bull drie kruisjes hebben staan. De bull moet ook drie maal geraakt worden, maar een bull's eye levert twee kruisjes op.
Elke beurt tellen ook de nummers mee als totaalscore. Zolang een nummer niet is dichtgegooid door de tegenstander kan je in dit vakje punten verdienen. Een goede tactiek is bijvoorbeeld om bij de start van het spel meteen de bull dicht te gooien.
Dit is ongetwijfeld de leukste spelvariant in een groep van 3 of meer spelers. Zoals de naam doet vermoeden, is het de bedoeling je tegenstanders te 'vermoorden'. De winnaar is degene die op het einde nog een leven over heeft.
Om te beginnen worden alle namen van de spelers op het scorebord geschreven met (meestal) vijf rondjes eronder welke het aantal levens aanduiden. Daarna gooit iedere speler een dart op het dartbord, het nummer van het vakje dat je raakt komt op het scorebord en is jouw leven. Elke speler moet een ander nummer hebben alvorens te beginnen met het spel. Daarna moet elke speler de dubbel van zijn eigen nummer raken. Wanneer dit gelukt is, schrijf je een 'K' onder het bord. Deze speler is vanaf nu een killer en kan levens afpakken van andere spelers door op hun vakje te gooien. Wanneer iemands vakje geraakt is wordt één van zijn cirkels gewist of doorkruist op het scorebord. Een dubbel telt als 2 levens. De speler die op het einde tenminste één of meerdere levens overhoudt is de winnaar!
Zwart-wit kun je toepassen op bijvoorbeeld met 501, dubbel uit. Elke speler kiest een kleur (zwart of wit) voordat men het spel begint. Het verschil men een normaal 501 spel is dat men niet alle scores mag aftellen. Men mag alleen die scores aftellen van pijlen die in de eigen kleur (zwartte of witte vakjes op het dartbord) belanden. De pijlen welke in de kleur van de tegenstander belanden moeten bij de score opgeteld worden.
Bij dit spel dat gespeeld wordt met 2 spelers of teams is een speler of team eerst de "stopper" en de tegenstander eerst de "scoorder". De bedoeling van de scoorder is om zoveel mogelijk punten te scoren, de stopper probeert dit te stoppen. Men gebruikt een scorebord met de getallen 20 tot en met 10 (of 20 tot en met 15). De stopper mag beginnen met 3 darts, deze probeert de getallen op het scorebord te blokkeren. Achter elk getal dat gegooid wordt door de stopper zet hij een X. De scoorder probeert na de beurt van de stopper zoveel mogelijk punten te scoren op de getallen die nog niet geblokkeerd zijn (inclusief dubbels en trippels). Wanneer alle getallen geblokkeerd zijn, worden de punten van de scoorder bij elkaar opgeteld en worden de rollen omgewisseld. Degene die op het einde de meeste punten heeft weten te scoren heeft gewonnen.
De Belgische Dartsbond
World Darts Federation
Nederlandse Dartsbond